söndag 12 juni 2011

Förskollärare Del 2

Jaa, nu sitter jag och funderar på morgondagen.
S.k stängningsdag eller nej förresten nytt namn ska vi ju säga, Utvecklingsdag.
Vad ska vi utveckla då?
Jo vårt dagliga pedagogiska arbete vi gör med barnen.
I morgon ska vi blicka tillbaka på vad vi gjort, hur vi gjorde och blev det som vi tänkt!
Det svåra i det hela är att inte bara berätta
vad och hur vi gjort utan vad lärde sig barnen.
Var det kvalitet i det vi gjorde och hur beskriver man det med enkla meningar.
Har vi märkt nån lärdom hos barnen.
Kvalitetsredovisning, fint namn, svårt att med få ord beskriva vad,hur,
varför och vad vi/barnen lärt sig.

Alla i ett arbetslag har ju med sig olika "ryggsäckar" med 
erfarenheter som format hur de
är som pedagog och hur just de definierar det vi gjort.
 
Vi har ju vissa mallar vi ska utgå ifrån och alla pedagoger 
har olika syn på hur det ska tolkas. 
Det händer naturligtvis att vi tycker samma men uttrycker det i olika ord.
Vi pedagoger i förskola/skola har ju inget enat språk som de har tex på sjukhus.
Olika ord för samma sak, det blir svårt att få en enat kollegie då vi har det så.
Alla förskolor har sitt eget "språk", sitt eget sätt att kalla 
vissa saker, vissa träffar, vissa grupper.

Hur som helst har vi en egen dag för kvalitetsredovisningen med en massa olika underrubriker som vi imorgon ska gå igenom och tycka till om. 
Vi ska klara det med många intressanta diskussioner som grund.
Varför blir det som det blir när vi gör som vi gör?
Hur ska vi kunna vända svårigheter till möjligheter?




Hemsidan för ProblemBaseradSkolutveckling
Där forskning och praktik möts.



Carpe Beatus









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar