onsdag 27 juli 2011

Förskollärares tankar del 4

Nu längtar jag till jobbet. 4 dagar kvar av semestern och jag längtar till jobbet. Det känns bra faktiskt. På vårtermin innan allt är inlämnat som det ska känns det så långt borta den där längtar till jobbet- känslan. 
Men nu börjar den återfinna sig hos mig.
Längtar till alla barn, vårt uppdrag, kollegor och alla nya spännande möten som är varje dag. Höstterminen har även med sig en ny förskolechef som jag också hoppas kommer bli kanonbra, man vet inget innan allt satt igång, men man kan ju fundera hur man skulle vilja att det va och försöka sträva dit.
En stort nytt uppdrag vi har från den 1 juli är ju vår nya läroplan, den reviderade Läroplan för förskolan, sk Lpfö98. mer fokus på förskollärares ansvar för pedagogiken i förskolan. Såå spännande hur det kommer att te sig och fungera i praktiken är en av det stora frågorna och hur vi kommer att sträva efter det. 
Lite känsligt eftersom vi på förskolan ofta är två kategorier som jobbar ihop, barnskötare som i sin utbildning saknar den pedagogiska biten, men många har arbetserfarenheten och tycker det räcker eftersom " vi gör samma jobb". 
Nu ska vi förskollärare kliva fram och ta den biten, den pedagogiska verksamheten är vi ansvarig över. 
Alla behövs, alla är viktiga för jobbet på en förskola.
Men hur ska det synas att vi förskollärare kliver fram.
Ser fram emot en otroligt utmanande, frågvis, dokumentations-lärorik och härlig höst.
Allt som jag fyllt min ryggsäck med ska på något sätt visas. Den har fyllts på i 21 år och kommer fortsättas fyllas på så länge till, hoppas jag.
Det är ju klart att jag känt nån gång eller ibland, Nej nu får det vara nog och funderat på studier eller nytt annat jobb, men , men jag är kvar och den känslan som blir i ett möte med ett barn och dess lärorika stund och jag får vara med och påverka en positiv känsla av lek och skratt tillsammans, ja då vill jag faktiskt fortsätta.
Det är lika utmanande att få nya kollegor. Vad kan de tillföra mig i mitt tänk kring barns härliga spontanitet och vilja att lära och vad kan jag tillföra av min erfarenhet till kollegor som kommer. 
När man jobbat ett tag på samma ställe blir det lätt några som jobbat ihop ett tag, några år kanske, och kollegor kommer och går, de vikarierar ett år, de blir barnlediga mm mm. Det gäller att vara flexibel och få verksamheten att rulla runt med vårt uppdrag som bas och ha Läroplan i bakhuvudet hela tiden. Vi är här för barnen och vad vill vi att de ska ha med sig i sitt livslånga lärande och det är vi som ger den starten. 


Ser fram emot höstterminen.


Vattenbanan vi gjort tillsammans.


Lära sammanhang och få erfarenhet.

Lära mönster och estetik

Lära matematik
Bland mycket annat...........

Vilket viktigt och lärorikt arbete 
vi har-gör på förskolan tillsammans
med barnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar