lördag 28 januari 2012

Kurs och funderingar om Små barns lärande


Jaha nu har jag börjat kursat över nätet. det ska bli sÃ¥ spännande och se om jag klarar det. PÃ¥ kursen verkar det vara 16  i gruppen. Jag har läst en hel del litteratur redan och försökt att skriva läslogg pÃ¥ de. fÃ¥r se om det räcker för att kunna göra hänvisningar, fast jag sÃ¥g att det gick att göra det frÃ¥n artiklar pÃ¥ nätet ocksÃ¥. Uppgift 3 som jag hÃ¥ller pÃ¥ med nu är att skriva ett manus. BAH, hur gör man det, googlat och fÃ¥r hjälp därifrÃ¥n, ca 1- 2 min lÃ¥ngt och hur vet man hur lÃ¥ngt det är i ett skrivet manus. Jaja det ordnar sig nog. har redan börjat pÃ¥ en finurlig historia som jag själv kan känna igen mig i, det blir lite lättare dÃ¥ tror jag.

___________________________________________________________________________

Små barns lärande
Har sÃ¥ mycket  funderingar kring smÃ¥ barns lärande. Hur mycket utmaningar ger vi smÃ¥ barn. Upptäckte häromdagen när jag skulle gÃ¥ ut pÃ¥ upptäcksfärd med tre smÃ¥barn mellan 1,6 Ã¥r och 2 Ã¥r, jag och barnen blev helt själva i hallen dÃ¥ de andra barnen i gruppen var i gy-salen och nÃ¥gra hade skapande. Jag tänkte att nu ska jag inte hjälpa till sÃ¥ mycket, jag ska ge dom förutsättningarna att klara av det själv, jag la fram alla kläder de behövde för vädret ute. De började kämpa med att fÃ¥ igenom ben och fot i ben och ärmar och dragkedjor, overaller, mössor och sockar, fleecetröjor som missades och nÃ¥n fick börja om igen och pÃ¥ en halvtimme hade alla tre klätt pÃ¥ sig det mesta själv, de till ock med hjälpte varann med mössor och sockar och gav varandra  utflyktsvästar. Precis när vi skulle gÃ¥, kommer en av flickorna pÃ¥ nÃ¥got och gör "stöd"tecknet för frukt. Precis, jag hade inte visat eller sagt att frukt skulle med, men pÃ¥ nätt sätt har de reflekterat att vi alltid haft det med oss pÃ¥ alla de andra utflykterna vi haft. SÃ¥ himla underbart och härligt att smÃ¥ barn kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar