lördag 14 januari 2012

Läsa på distans om dokumentation


 Ska börja läsa pÃ¥ distans och det har jag aldrig gjort tidigare, vet inte riktigt hur det gÃ¥r till men det fÃ¥r man väl snabbt klämm pÃ¥ hur det fungerar. Har börjat läsa en del av litteraturen för det är ju begränsad lÃ¥netid och det är lite svÃ¥rt att veta vad man ska anteckna om i sk skrivlogg, boklogg eller vad det kallas. Har inte riktigt nÃ¥n hum hur kursen fungerar och vad som kommer att krävas, men det ordnar sig nog. Vi i kommun har ju en sÃ¥n fantastisk hjälp via  Bästa bokhjälpen i kommun  kommunbibliotek som fixade alla , ja snart iallafall, böcker i ett nafs. SÃ¥ nu är det läsning pÃ¥ alla tid som finns över. Tur är väl att ett par böcker har jag redan läst en gÃ¥ng sÃ¥ dessa blir ju repetition pÃ¥.

Kursen heter Pedagogisk dokumentation med ITstöd
det känns så bra och spännande och jag hoppas jag orkar med kursen.

Blev ju uppringd av förskolechefen om att vara mentor till en kollega som ska börja på jobbet nu och det vill jag ju naturligtvis pröva på, jag själv skulle ju vilja haft en om jag var ny på jobbet, så det vet jag ju inte heller vad som kommer att krävas. Nya utmaningar, nya möjligheter känns helt ok.

 Här är kurslitteraturen:
Dykhoff, Klas (2002) Ljudbild eller synvilla? – en bok om filmljud och ljuddesign
Kristianstad: Liber AB
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frondis, Lokengard Hoel, Torlaug (2002) Skriva för att lära
Lund: Studentlitteratur
Ellmin, Birgitta, Ellmin, Roger (2003) Att arbeta med portfolio, Förlagshuset Gothia
Granath, Thomas (1998) Medieboken Manus och dramaturgi för film, Malmö: Liber AB
Hansson, Hasse, Karlsson, Sten-Gösta, nordström, Gert Z (2006) Seendets språk - exempel från
konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Danmark: Studentlitteratur
Emsheimer, Peter, Hansson, Hasse, Thomas Kopperfeldt (2005) Den svårfångade reflektionen
Lund: Studentlitteratur
Lenz Taguchi, Hillevi (2003) Varför pedagogisk dokumentation?, Stockholm: Elanders Gotab
Olson, Kristin & Boreson, Cecilia (2004) Medieresor Рom medier f̦r pedagoger,
Utbildningsradion (den kan vara svår att få tag på, men försök låna på ett bibliotek, den är så
jättebra...)
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar.
Litteraturlistan revideras efter varje termin. Aktuell kurslitteraturlista finns på kursens webbplats
Referenslitteratur:
Wiman, Beata (2000) Att skriva manus för interaktiva medier: hur min idé blir en färdig produkt
Lund: Studentlitteratur
Taube, Karin (1997) Portfoliometoden - undervisningsstrategi och utvärderingsinstrument
Växjö: Gothia

Ja listan var lång och böckerna verkar intressanta så det är spännande och se vad det blir av allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar