tisdag 9 augusti 2011

Förskollärares tankar del 6. Jo, men nu är det på G, tror jag.

Har precis kommit hem efter en springgåpowerwalk i skogen, det är faktiskt skönt att tänka när man/jag är i skogen. Det är himla lätt att fundera hur det ska bli på jobbet. Tex i Lär och lekmiljön, hur gör vi för att få den intressant, inspirerande och lärorik, och vad menas med det då? Hur vill barnen att det skulle se ut eller vara? Hur delaktig är dom? 

                                                            

Det är så lätt att tänka , jo men vi gör en liten byggvrå här också tar man dit byggsaker, typ duplo, kaplastavar, kanske djur mm som man tror ska inspirera och få barnen intresserad av det. Vad händer, jo det tar med sakerna till ett annat ställe och börjar bygga. Vad gör man då, tillåter det och ser vad som händer eller stora kalla handen Stopp, tillbaka med grejerna, det är ju här ni ska bygga. 

Är man tillåtande eller är det Nej. Just nu i början på en termin är det lätt att planera upp stationer och på något vis strukturera upp miljön. Vi har möblerat om i vårt rum där vi på nåt vis är mest, i det sk köket, (fast vi borde kalla det för något annat än det som barnen associerar till ett kök de har hemmavid). Där finns i dagsläget ett stor bord med plats för klipp o klistra, spela spel, baka och dyl. En hylla med rit, klipp och tejp material. Det finns en soffa med plats för sagoläsning med en rund matta framför som även används till samlingar. En målarhörna med ett staffli intill diskbänken där det finns tillgång till vatten. Vid diskbänken är det plats för två barn för lite vattenlek. En skrivarhörna med pennor, papper och uppsatta bokstäver och namn för lite inspiration till att vilja skriva bokstäver. Ett runt lågt bord för ex nopperbygg eller smålego.

Ja vi får väl se hur det rummet nyttjas, det gäller ju att vi pedagoger är med, närvarande för att handleda och visa hur barnen själv kan ta fram och ställa tillbaka saker. Att få barnen att våga pröva är ju en stor utmaning.

Det finns flera rum också, och vi pedagoger ska finnas i varje rum för att kunna vara med i rollek på olika vis. Handleda, utmana, se till att alla får ta del av leken på ett positiv sätt.


                                                                      


Det finns hur mycket som helst att fundera på och nästa tankenöt är hur vi tillsammans med barnen ska få till en postivt temaarbete/projekt/jobb, kalla det vad man vill, så det blir en härliga stunder på förskolan att längta till.


Carpe beatus/fånga lyckan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar