lördag 11 februari 2012

Förskollärares tankar del 14





Mmmm nu har jag mycket tankar då det gäller mentorskap, pedagogisk dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete. Stora frågor och mycket tänk kring vad det står för. 

Mentor, vad innebär det för mig och min adept som det så fint heter. Jag vill ju verkligen  visa att yrket är spännande och utvecklande och intressant. När man som jag jobbat länge finns det naturligt erfarenheter och jag hoppas jag är öppen för det "nya" som dessa nya förskollärare har lärt sig och vill lära ut. Jag vill verkligen att de nya inte ska tycka det är rörigt, som det kan vara ibland, snabba beslut och så himla flexibla som vi ska vara i detta yrke. Eftersom det utgår från barnen och deras intressen kan ju en planering falla för att det passade inte just nu, det var något annat som de var intresserade över att få göra. Barn är livfulla, spontana och är precis i nuet, Hur bemöter vi det? När vi planerat en saga, en bok eller vad du nu tänk delge barnen, så kan det lika gärna bli nåt helt annat. Den öppenheten att se och tolka in det hos barngrupp är ett övervägande hela tiden. Vad passar för att det ska ge barnen något....? 


 




Pedagogisk dokumentation är på väg in en annan fas för min del. Börjar få kläm på detta med vad som är en dokumentation som för verksamheten vidare. Allt vi fotar och filmar ska vi tillsammans i arb.laget analysera och  diskutera hur vi går vidare med. Ett otroligt stort steg i verksamheten så den blir mer roligt och lärorik.
Allt det vi erbjuder på olika vis hoppas jag ju att det passar något barn för att få en lärosätt som passar barnet så det tycker det är kul att få upptäcka. Barn vill göra om det känner LUST i det som erbjuds. Absolut inte nån avprickningslista på vem som gjort vad och vem som ska göra, det finns fortsatt kvar och jag blir så beklämd att det tänket fortsatt finns och utövas på förskolor. HUR kommer man bort från det. Material som finns framme kan ju användas på så många olika sätt och det är ju det vi ska lära ut, inte hur den färdiga saken ska vara, så att alla färdiga grejer ser snarlika ut. Det är processen i HUR BARNEN TÄNKER och vill göra med de olika utbuden som är det fascinerande. 



Det är där som det systematiska kvalitetsarbetet kommer fram. VAD ERBJUDER vi i vår verksamhet för att kunna få alla barn medskapare i verksamheten. Miljöns utformning och pedagogers förhållningssätt till att barn ska få vara med och bestämma är det viktiga.

Mycket text blev det......och på nått sätt ska det sammanfogas i yrket med barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar