lördag 12 november 2011

Jobbfunderingar del 12

Härom kvällen när jag stängde på förskolan och alla barn, föräldrar och pedagogkollegor hade gått hem och det blev helt tyst på jobbet kände jag en enorm euforisk känsla. 
Gick omkring och la tillbaka de leksaker som inte hade hamnat i rätt låda under bortplockningen då barnen hjälpte till. 
 
Frågade mig själv i huvudet, undrar hur barnen skulle vilja ha det i sina lekrum? Alla barn ska ju få sin tillfredsställelse
att utvecklas och känna aha-upplevelser, 
Hur får man till det i lekmiljön så alla dessa barn får rätt utmaningar utifrån deras mognad och så att inte just deras "stjärnögon" släcks? 

Vi försöker ju ta in annat än plastleksaker, för de finns hemma, 
vi försöker utmana till annorlunda tänk, för de ska vi göra.
Tänk att jobbet blir aldrig klart.....Barnen utvecklas olika och behöver hela tiden få nya inspirationer för att få lite mer i sin ryggsäck 
som de har med sig hela livet sen. 

När jag sen satte mig vid datorn och skrev ut några dokumentationer kände jag att få en sån stund på en timme i jobbets 
tysta lokaler är en liten kick, det borde finnas varje dag. 

Läser just nu en bra bok: 


 I boken finns ett bra citat: 

"Det dagliga livet i förskolan: Att upptäcka det märkliga i det vanliga." 

av Paola Strozzi

Det är ju så ......vi ska även enligt Lpfö98 utmana 
det vanliga till det märkliga. Få det roligt och upptäckt så  barnen får "stjärnögon" som aldrig släcks.


Har en annan bok på g också som känns bra i min tankevärld för att få nytänk i lekmiljöerna på förskolor.



 Återkommer om den.


Nu är det lugnt och skönt ett par dagar då det är helg, 


men tankarna på lekmiljöer för
barn finns kvar.




                                                                           *    *      *
                                                                         *                *
                                                                           *            *
                                                                               *    *
                                                                                  *

 

1 kommentar: