onsdag 6 juni 2012

Förskollärares tankar del 16

Sveriges nationaldag, en gråmulen himmel och kallt. 
Tråkdag eller roligdag, ja jag vet inte vad man ska hitta på. 
Nåt speciellt firande blir det ju inte då jag inte är 
för nån svensk dag precis.
En liten utflykt i bilen blir det nog bara för att göra något. 



Lite datortid och kolla runt på olika sidor är ju ett måste.
 Frukost på sidan om och ett sneglande på "måste" saker
som blir gjorda sen i alla fall och sen glider surfandet in på
jobbrelaterade sidor om forskning, lärmiljöer och förskoletänk
på hemsidor och bloggar. 





Jobbetsaker tar också en del tid, fast man inte registrerar alla
minuter som är jobbrelaterade. 
Till hösten blir det 40 t på jobbet, kvar i barnens lek och lärmiljö.
Barnen förstår ju inte att "jag" har planeringstid, 
fröken som syns = kom och hjälp mig rop,
och det är ju så det fungerar när vår datorplats = arbetsplats finns i 
barnens närvaro oftast hela tiden.Vi försöker delge varandra "Inne" tid
medan barnen är ute. Då ringer telefonen, nått barn är törstig, kissat på sig, byta blöja, vill ha en burk till masken eller vill ta ut
pennor o papper, det händer saker hela tiden som minskar denna
"innetid". Mmm får väl se hur det blir. 


 



Reflektionstid kommer ju inte på beställning, den kanske man vill ha själv 
och ibland med nån kollega/kollegor och det tycker jag 
verkar svårt att ha på arbetet. 
Jag själv vill åka hem, umgås med familjen ett tag, fixa dona lite,promenad,hänga tvätt och det är då 
tankarna kan komma. Vad skulle hända då? om vi gjorde så? och så skriver man ner det i sin bok eller på datorn som man sen dagen 
efter tar upp eller visar sina kollegor det man reflekterat över. 

 

Så funkar jag och det är ju också olika. NU vill arbetsgivaren veta att vi är 
på jobbet alla de timmar vi får betalt för. 
Pedagogisk utvecklingstid ca 4-5 timmar utanför barngrupp får en 
annan innebörd. Förtroendetid som lärare i äldre åldrar har den 
ifrågasätts aldrig, den finns och rullar på utan att diskuteras
om den ska vara på arbetsplatsen den med. 
Den tiden har de för sin ledighet under lov och semesterperiod
som är lite längre än vår på förskolan.




Ja ja en ledig dag , Nationaldag blev en reflektionsdag, 
men ingen övertid, för den är ju röd, hur mycket sparade
kommunen på mig nu då?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar