Det ska bli spännande och se om kursen ger något, det hoppas jag verkligen. Det som verkligen skulle behövas är ju att alla kollegor skulle gå så det blir samma tänk samtidigt. Det är ju oftast där det blir lite tokigt, då man inte får samsyn samtidigt, men samtidigt en utmaning att få till det. Hur ser vi på barns lärande i form av lärmiljöer, förhållningssätt, barnsyn, skapande stunder, engagerad personal, vem gör vad och när, hur används utvecklingstiden i arbetsgruppen eller på förskolan. Hur nyttjar vi all tid till barnen, vilka förutsättningar finns i kommunen för det. Barngruppsstorlek, vistelsetid och andra tänkbara administrativa uppgifter som finns i verksamheten som vi gör. Det är sååå mycket som spelar roll för den kvalitativa utvecklingen anser jag. Men se målen, inte hindren! Se möjligheterna, tänk vad gör vi av det bästa nu ! Aktiva pedagoger som vet sin Lpfö98/10 måste tänka till hur vi tillsammans får till dessa läroprocesser hos barn och parallellt dokumentera detta lärande. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar